Αποτίμηση εργασιών – δράσεων του ομίλου «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ»
Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες – δράσεις του ομίλου «Δημιουργία και έκφραση» και επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό οι ψυχολογικοί, γνωστικοί, παιδαγωγικοί και άλλοι στόχοι που τέθηκαν στην αρχή.
Στη διάρκεια της χρονιάς, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και επεξεργάστηκαν διάφορα θέματα τους ενδιαφέροντός τους και της επικαιρότητας. Συγκεκριμένα, τα θέματα αφορούσαν τη διαφορετικότητα και τον σχολικό εκφοβισμό, τον αθλητισμό και τους Ολυμπιακούς Αγώνες, την ειρήνη, τη φιλία και την τραγωδία στα Τέμπη.
Αρχικά, αφορμή για την επεξεργασία των θεμάτων της Διαφορετικότητας και του σχολικού εκφοβισμού υπήρξε η θεατρική παράσταση που έλαβε χώρα στο σχολείο μας, με τίτλο «Βίκτωρας και Μαρία» και αφορούσε τον σχολικό εκφοβισμό. Αφού όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολούθησαν και συμμετείχαν βιωματικά στην παράσταση, ακολούθησε συζήτηση και έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων. Άλλοι έγραψαν στίχους, ποιήματα, επιστολές, σελίδες ημερολογίου και άλλοι αποτύπωσαν τους προβληματισμούς τους με ζωγραφιές και καλλιτεχνικές φωτογραφίες. Στη συνέχεια, μία ομάδα παιδιών σε συνεργασία με τον όμιλο θεάτρου «Το παιχνίδι των πέντε αισθήσεων» του 3ου Γυμνασίου, έγραψε το σενάριο μιας θεατρικής παράστασης, με θέμα τη Διαφορετικότητα. Η παράσταση αυτή ανέβηκε στη χριστουγεννιάτικη γιορτή του 3ου Γυμνασίου.
Άλλη ομάδα επεξεργάστηκε το θέμα Ειρήνη και Πόλεμος, με αφορμή τον υφιστάμενο πόλεμο μεταξύ Ρωσίας – Ουκρανίας. Δημιούργησαν ποιήματα, έγραψαν επιστολές διαμαρτυρίας και άρθρα για την αξία της Ειρήνης και τις καταστροφικές συνέπειες του πολέμου.
Μια τρίτη ομάδα ασχολήθηκε με το θέμα της Φιλίας, λαμβάνοντας αφορμή από τα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Γλώσσας. Το διαχρονικό αυτό θέμα τους ευαισθητοποίησε ιδιαίτερα και κατέγραψαν τις σκέψεις τους σε συνθηματικό λόγο και με συμβουλευτική μορφή.
Το επίκαιρο θέμα της τραγωδίας των Τεμπών ενεργοποίησε μεγάλο μέρος της ομάδας του Ομίλου, καθώς υπήρξε επιτακτική η ανάγκη έκφρασης των συναισθημάτων των παιδιών. Ο μαθητές και οι μαθήτριες βρήκαν λυτρωτική διέξοδο στα κείμενά τους.
Επιπροσθέτως, στη διάρκεια της αθλητικής εβδομάδας, σε συνεργασία με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής αλλά και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, μία άλλη ομάδα ασχολήθηκε με το θέμα του Αθλητισμού και των Ολυμπιακών αγώνων. Οι μαθητές και οι μαθήτριες συνειδητοποίησαν τα οφέλη του αθλητισμού και προβληματίστηκαν πάνω στις αρνητικές συνέπειες της οπαδικής βίας, δημιουργώντας κολάζ και συνθήματα που αναρτήθηκαν στους χώρους του σχολείου.
Στο τέλος της χρονιάς τέθηκαν ερωτήματα όπως «Τι με ενοχλεί;», «Πού πάει μία σκέψη όταν χάνεται;», «Τι με εμποδίζει;», « Τι με μπερδεύει;». Οι μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να γράψουν σύντομες απαντήσεις, οι οποίες αποτέλεσαν τη βάση για το σενάριο της παράστασης που θα ανεβάσει η θεατρική ομάδα του σχολείου στο Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκης, σε συνεργασία με το Εθνικό θέατρο.
Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων του Ομίλου, δόθηκαν ερεθίσματα στα παιδιά μέσα από τα σχολικά τους μαθήματα και μέσα από συζητήσεις επίκαιρων θεμάτων αλλά και των προβλημάτων που απασχολούν τους εφήβους. Χρησιμοποιήθηκε η ομαδοσυνεργατική μέθοδος και οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάστηκαν διαθεματικά, αξιοποιώντας τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, της Φυσική Αγωγής αλλά και των Εικαστικών. Πολλές δημιουργίες τους αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του σχολείου με τη μορφή Powerpoint.
Τέλος, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Μουσείο Ν. Καζαντζάκης στη Μυρτιά Ηρακλείου, προκειμένου τα παιδιά να γνωρίσουν από κοντά έναν σπουδαίο λογοτέχνη του τόπου. Εκεί, έγινε δράση σχετική με το θέμα της διαφορετικότητας σε άτομα με οπτική αναπηρία. Οι μαθητές και οι μαθήτριες δέχθηκαν ερεθίσματα και προβληματίστηκαν πάνω στη διαφορετικότητα αυτή.
Κλείνοντας, οι δράσεις του Ομίλου ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες και στους στόχους που προαναφέρθηκαν, καθώς οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες μπόρεσαν να εκφραστούν, να εξελίξουν την κριτική τους ικανότητα, να διευρύνουν τη σκέψη τους και να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους. Επιπλέον, πέτυχαν να εντοπίσουν τα «ταλέντα» και τα δυνατά τους σημεία. Επίσης, κατάφεραν να κοινωνικοποιηθούν, μαθαίνοντας την αξία της συνεργασίας και της επικοινωνίας. Ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους και έμαθαν να διαχειρίζονται το άγχος τους.
Τέλος οι ίδιοι οι μαθητές και οι μαθήτριες έκαναν την δική τους αποτίμηση για την όλη διαδικασία εκφράζοντας τα συναισθήματά τους.
Οι καθηγήτριες
Παπαδάκη Βηθλεέμ ΠΕ02
Τζαγκαράκη Θεοδοσία ΠΕ02
Κωνσταντάκη Φωτεινή ΠΕ86